Vi vet också väl att Djurgården och nationalstadsparken är en svår omständighet som måste hanteras varsamt för att kunna lösa en fungerande östlig kommunikationsled, oavsett om trafiken leds i tunnel eller inte. Ändå anser vi, även om det inte är politiskt korrekt, att en 1,5 km bro över Saltsjön från Djurgården till Värmdöleden skulle vara den bästa, enklaste, troligtvis den billigaste och definitivt den vackraste lösningen.

Enkel lösning på svårt trafikproblem
Vi skulle då lösa ett svårt trafikproblem samtidigt som vi undviker nya komplicerade tunnelbyggen under Saltsjön. Vi gör entrén till huvudstaden via havet på ett estetiskt tilltalande sätt och skapar en gräns för var staden börjar. Södra länken, som redan idag ofta är igenkorkad, får en avlastning och den kraftiga bebyggelsen vid Värtahamnen och Frihamnen har en alternativ väg söderut i stället för att belasta Essingeleden. Även Finnboda och Kvarnholmen, som nu kraftigt bebyggs, får en direkt på och avfart vilket på grund av höjdskillnaden inte hade varit möjligt med en tunnellösning.
Den avslutande och kompletterande delen av ringleden blir med detta förslag alltså varken genom en sänktunnel eller bergtunnel under Saltsjön. Detta besparar stora kostnader som antagligen i sig annars gjort att tunnellösningen kanske aldrig skulle bli av. Särskilt som man bara 2 km ifrån gjort samma arbete. denna omfattande förberedelse för tunnelbanan.

Vi visar också vår vackra stad för alla trafikanter i stället för att hantera alla transporter under mark. Gång och cykelfält finns på bron vilket kopplar ihop Nacka med nationalstadsparken. Möjlighet att förlänga 7:ans spårväg 700 meter till brofästet för att förlänga söderut finns också.